Tips om die sportmotivatie terug te krijgen (@es.travel.fit.food)

Je herkent het misschien wel, nu het eerder donker is kies je vaker voor een gezellig avondje op de bank, kaarsjes aan, je lievelingsserie on repeat en het liefste ga je die meteen bingewatchen en kom jij de bank niet meer af.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd gewend was dat ik als sportinstructrice elke avond in de sportschool stond en geen enkel excuus kon bedenken waarom ik niet zal gaan. Ik moest er gewoon staan! Twee uur achter elkaar stond ik mensen te motiveren, enthousiasmeren en deed ik mijn best dat zij met een glimlach weer de deur uitgingen, dat ze met plezier kwamen en dat ze blij waren dat ze toch gegaan zijn.

Zeg nou zelf, niks is lekkerder als je weer bent wezen sporten toch. Eerlijk, dan ben je toch stiekem wel trots op jezelf dat je niet op de bank hebt gezeten?

Waarom hebben we hier zoveel moeite mee?

Ik moet eerlijk zijn nu ik aan de andere kant van de lijn sta en niet meer diegene ben die jou motiveert, maar ik zelf degene ben die mij zelf moet motiveren om toch te gaan sporten, begrijp ik hoe moeilijk het is. Weet je waardoor het komt?

De hele dag heb je misschien wel achter de computer gezeten en heb je keuzes moeten maken. Je hebt je energie in dingen gestoken die je ‘s avonds van plan was te gebruiken voor die lekkere sportsessie in je favoriete gym of andere sportclub.

Op het moment dat je de keuze nam om ‘s avonds te gaan sporten was je een andere persoon. Je verliest al snel je planning uit het oog en je denkt morgen is er weer een dag. Je denkt namelijk al snel dat morgen een betere dag is. Een dag waar je meer tijd hebt om goed aan de slag te gaan. Wacht niet tot morgen, maar ga meteen aan de slag!

Daarom geef ik je 5 tips om die sportmotivatie terug te krijgen. Hopelijk kun je op deze manier je sportmotivatie herpakken

Schrijf begin van de week op welke dagen je wilt gaan sporten

Noteer in je agenda welke dagen je wilt gaan sporten. Hou ook rekening met rustmomenten, want rust nemen is erg belangrijk in het proces van herstel. Op deze manier kom je steeds verder met sporten en zul je sneller resultaten boeken. Mensen vergeten soms dat ontspanning ook een onderdeel is van een goede sportmotivatie.

Durf het dus los te laten dat je een avondje overslaat. Wat mij altijd helpt is dat ik het moet afvinken als ik geweest ben. Ik beloon mezelf niet met een lekkere traktatie, omdat ik trots op mezelf ben dat ik ben geweest. Het geeft me gewoon motivatie om te zien dat ik mijn plannen heb afgevinkt.

Leg je sportkleding in de ochtend klaar

Als je je sportkleding klaar legt in de ochtend op een plek waar je het meteen ziet word je er aan herinnert dat je het met jezelf hebt afgesproken dat je vandaag gaat sporten. Vind je het echt heel lastig om na een drukke werkdag de tijd te vinden om te sporten? Zet je wekker dan eens eerder en plan het sporten in de ochtend. Dan heb je nog niet veel keuzes gemaakt en heb je meer energie om meteen door te pakken.

Maak er een gewoonte van

Het duurt even voordat iets een gewoonte wordt, daarom is het belangrijk dat je vol houdt. Dat je echt de moeite neem om 3 dagen te gaan sporten. Ook als is het maar een half uurtje of een keer zonder gewichten. Maar omdat je het ritme vasthoudt is het makkelijker om het vol te houden

Doe iets wat je echt leuk vindt

Echt waar, geloof me. Ik heb jaren in de sportschool gewerkt en er kwamen mensen met een lang gezicht bij me. Ze geloven dat fitnessen goed voor ze is, omdat ze dan bewegen. Dat is ons geleerd, je moet bewegen en daarom gaan we maar fitnessen. Maar wat als je liever wandelt, fietst, zwemt of danst. Ga dat dan doen en zit jezelf niet in de weg. Des te moeilijker is het om te sporten en het vast te houden. Luister naar je gevoel, waar word jij blij van. Wat vind je leuk om te doen.

Doe het voor jezelf

Waarom wil je eigenlijk sporten, zit je niet lekker in je vel? Wil je meer energie of wil je afvallen? Of heb jij het gevoel dat je omgeving invloed heeft. Tijdens een slechte periode viel ik af zonder er wat voor te doen. Een vriendin van me zei toen tijdens het stappen. “Iedereen kijkt naar je want jij bent slank.” Ik merk dat mensen nog te veel bezig zijn met wat anderen denken en vinden. Vergeet niet, het is jouw lichaam en jouw gezondheid. Je sport omdat je wilt investeren in jezelf!

Liefs Esther 

(@es.travel.fit.food)